top of page
20220929_152528oogstmandje.jpg

Leefstijl en voedingsadvies

Dagelijks bewegen

Om je lichaamsprocessen zoals spijsvertering en immuumsysteem goed te laten verlopen is het belangrijk om:

  • Dagelijks minimaal 0,5 tot 1 uur te bewegen

  • 3 x per week intensief te bewegen

  • Niet langer dan 0,5 uur stil te zitten

  • Bij voorkeur 's ochtends eerst te bewegen voor het ontbijt

spelende-kinderen-stichting-MOM-onderste

Verminderen van suiker, alcohol, cafeïne

Suiker blijkt keer op keer de veroorzaker van vele ziektes en verstoorde lichaamsprocessen. Daarnaast wordt suiker steeds meer toegepast in het (bewerkte) eten dat we in de winkel kunnen kopen.  Er blijkt niet alleen een duidelijke relatie tussen het gebruik van suiker en het risico op verschillende soorten kanker en diabetes type 2, maar ook  insulineresistentie en bijnierproblemen te veroorzaken. Probeer daarom om zoete etenswaren te vermijden en om bij andere voedingsmiddelen de pakjes en zakjes met toegevoegde suikers in de winkel te laten. Alcohol breekt af tot suikers en cafeïne jaagt jouw lichaam op. Maximaal 1 kop koffie per dag en het liefst groene of rooibos thee .

20240326_205039taart.jpg

Biologisch eten

Net zoals het verstandig is om suiker te vermijden, is het ook verstandig om zo goed als mogelijk lichaamsvreemde stoffen te vermijden. Onze lever wordt tegenwoordig behoorlijk zwaar belast met het afbreken van allerlei stoffen die met ons eten mee naar binnen komen en niet thuis horen in ons lichaam. Ook onze nieren worden daardoor overbelast. We kunnen langer gezond blijven wanneer we zuinig zijn met onze lever en nieren. Eet daarom wanneer mogelijk biologisch eten. Jouw lichaam, het lichaam van de boer en ons milieu zullen je dankbaar zijn. 

bio-28369.jpg

Dagelijks naar buiten

Frisse lucht, zonlicht en een groene natuurlijke omgeving zijn essentieel voor een fit leven. Door zonlicht wordt in je huid vitamine D aangemaakt (tussen mei en oktober). Deze vitamine regelt heel veel belangrijke processen. Je hormoonsysteem, je dag-nacht ritme, spieropbouw, opname van Calcium en je weerstand worden door vitamine D geregeld. Laat je zonnebril maar vaker thuis, want ook zonlicht in je ogen is belangrijk, o.a. voor je stemming. En het zijn in een natuurlijke omgeving helpt om beter te ontspannen en je weerstand te versterken. Genoeg reden om elke dag naar buiten te gaan!

0J3A8306.jpg

Groenten, groenten en nog eens groenten

Verse groenten zijn heel belangrijk voor de vitamines en mineralen die het bevat, voor de kleurstoffen die je weerstand verhogen en vooral ook voor de vezels. Deze vezels verteer je zelf niet, maar de goede bacteriën in je darmen zijn je dankbaar voor deze vezels. En een goede darmbacterie samenstelling is essentieel voor een goede gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat darmbacteriën met stofjes die ze uitscheiden veel van onze lichaamsprocessen aansturen. Daarnaast blijkt ook kauwen belangrijk te zijn voor je weerstand, een goede vertering, en zelfs je brein. Ongeveer 40 procent van jouw voedsel mag groente zijn.

agriculture-79.jpg

Slaaproutine

Iedereen begrijpt dat slapen nodig is, maar slecht slapen blijkt veel meer effect te hebben dan we voorheen wisten. Zo is er een duidelijke relatie aangetoond tussen slecht slapen en overgewicht, Alzheimer, depressiviteit en hart- en vaatziekten. Om goed te kunnen slapen helpt het om 's ochtends buiten te zijn geweest (aanmaak melatonine) en om minimaal een uur voor het naar bed gaan rust te nemen en een vaste routine uit te voeren. Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed. Als je gedachtes het slapen in de weg zitten probeer dan eens een meditatie oefening. Overigens rust je van wakker in bed liggen ook wel (wat) uit. Over het algemeen is 7,5 uur slaap per nacht voldoende.

dubbel-bed-27084.jpg
bottom of page